Bereikbaar van 8:00 tot 20:00

085-2500525

You rock

We roll

Waar je als ZZPer over zou moeten onderhandelen met je klant

30 januari 2018

Als ZZPer, zeker in de podium- en evenemententechniek, staan de tarieven vaak nog steeds onder druk. Bovendien zijn veel opdrachtgevers altijd geïnteresseerd in ‘onderhandse’ betalingen. The Next Web deelde een artikel om meer van je opdrachtgever te vragen dan alleen een passend tarief. Deze kunnen soms zelfs meer waard zijn dat wat extra euro’s óf natuurlijk om in te voeren als een én/én situatie.

  1. Reviews en aanbevelingen

Tegenwoordig steeds belangrijker als onderdeel van je verkoopproces. Het is het soort van nieuwe ‘mond tot mond’ reclame zonder direct onderling contact. Vraag je klanten dus zeer zeker om een aanbeveling of review voor je achter de laten op LinkedIN, Facebook of je website na afloop van een project.

  1. Laat ze helpen je bereik te vergroten

Vraag opdrachtgevers je te volgen via Social Media en vraag hen door jou gemaakt werk te delen via hen kanaal en je hierin te taggen.

  1. Uitgevoerd werk opnemen in je portfolio

Heb je überhaupt een portfolio? Nee? Dan wordt het sowieso tijd daarmee te starten!  Leg je werk vast in een (online) portfolio, dit kan zeker waardevol zijn als je als ‘onderaannemer’ creatief werk levert (grafisch, design of tekst). In dat geval is jouw deel van het werk vaak niet meer zichtbaar in het geheel.

  1. Leer je lessen

Wanneer je jezelf wilt blijven ontwikkelen zul je weleens moeten deelnemen aan een congres, evenement of cursus. Toegang hiertoe is vaak kostbaar, het kan daarom zinvol zijn bij je opdrachtgever of zij dit voor je willen betalen. Vaak kunnen zij dit met korting regelen. Misschien kun je zelfs in ruil daarvoor de kennis, producten en/of diensten die je tijdens deze activiteit opdoet vastleggen voor je opdrachtgever.

  1. Fitness lidmaatschap

Veel grotere bedrijven hebben een bedrijfsmaatschap bij een fitness-club waar jij ook gebruik van zou kunnen maken. Maak er gebruik van door te durven vragen!